Boktips


En serie på ca 10 böcker som handlar om hur det föäldralösa Gulla växer upp och arbetar som hjälpehjon. Historien utspelar sig i Sverige i början av 1900-talet, tror jag, och handlar till stor del om hur livet var förr.

Första och förra gången jag försökte läsa serien, efter kompisars rekommendationer, kom jag bara en och en halv bok. Jag är inte direkt överförtjust i böckerna; Gulla ska alltid vara helt perfekt och gör aldrig nåt fel... man stör sig en hel del på henne efter ett tag. Men jag tycker ändå det är värt att läsa bara för att få veta just hur man hade det på den tiden.

Språket är också gammaldags, och "när I prater låte dä såhä". Det vill säga det står så. Man får tänka som man gör när man försöker läsa vad ett litet barn har skrivit - läsa orden högt i huvudet, för att fatta vad det står.

Jag rekommenderar serien till dig som är intresserad av dåtiden och inte har nåt emot att få sitta med böckerna ett tag - de tar rätt lång tid att läsa trots att de är korta, det kanske beror på språket. (eller på att jag i största allmänhet läser långsamt, jag läser väldigt noggrant...)

Trevlig läsning! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback